Vores politikker

Indhold

Her ser du en samling af de politikker, der er gældende for Teknologiens Mediehus.

  1. Om abonnementer
  2. Brug af redaktionelt indhold
  3. Brugerbetingelser
  4. Debatregler
  5. Etiske regler for mediehusets redaktioner
  6. Hvordan forholder vi os til AI
  7. Forretningsbetingelser
  8. Kilderegler
  9. Klagemuligheder
  10. Persondatapolitik
  11. Persondata i 'Ingeniørernes Danmarkshistorie'
  12. Om data og transparens
  13. Hvordan vi personaliserer artikler
  14. Hvordan vi personaliserer job
  15. Whitepapers, webinarer og eventinvitationer
  16. Tilgængelighedserklæring
  17. Our policies english

Om abonnementer

Kan jeg bruge mit IDA-login på ing.dk?

Ja. Med et IDA-login får du gratis adgang til at læse PLUS-artikler på ing.dk og E-avisen. Følg guiden her og se, hvordan du aktiverer og gør brug af dit IDA-login.

Hvad gør I med mine IDA-oplysninger?

IDA giver information om din adgang til PLUS-indhold og E-avisen. Følg guiden her og se, hvordan du aktiverer og gør brug af dit IDA-login. Når dit medlemskab og adgang er valideret, opbevarer vi dit navn og e-mail samt informationen om, at du har adgang til det låste indhold. 

Jeg har fulgt guiden, men kan stadig ikke læse PLUS-historier på ing.dk

Kontakt support@ing.dk med dine oplysninger og en beskrivelse af den fejl, du oplever.

Hvad er forskellen på niche og PLUS?

PLUS-indhold ligger på ing.dk og er en del af avisen Ingeniøren. Du kan læse mere om abonnementsvilkår for PLUS her. 

Vores nicher (pro.ing.dk), er henvendt til professionelle i de respektive nicher. Niche adgang kræver et abonnement, selvom du er medlem af IDA. Læs om alle vores abonnementstyper her og vores abonnementsvilkår her. 

Få en mail, når avisen er klar

E-avisen er en del af dit abonnement, og er du tilmeldt nyhedsbrevet, får du E-avisen leveret direkte i din indbakke før alle andre. Hver torsdag aften, når den nye avis er online, modtager du en mail. Tilmeld dig nyhedsmailen her.


Brug af redaktionelt indhold

Teknologiens Mediehus har ophavsret på de fleste artikler bragt i mediehusets forskellige udgivelser, herunder Ingeniøren, ing.dk, Version2, Radar og nicher.

Det er tilladt at printe en kopi til eget brug, ligesom det inden for ophavsretten er tilladt at citere artikler uden tilladelse fra Teknologiens Mediehus. Citatet må dog ikke anvendes i reklameøjemed eller lign. og skal følge god citatskik jf. ophavsretsloven, herunder indeholde en angivelse af det pågældende medie under Teknologiens Mediehus som kilde.

Yderligere mangfoldiggørelse af artikler, billeder, grafikker og andet redaktionelt indhold må kun ske efter forudgående aftale med redaktionssekretær Søren Rask på srp@ing.dk eller tlf. 3326 5317. Det gælder såvel genoptryk på papir som gengivelse af artikler i elektronisk form på f.eks. en hjemmeside.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Teknologiens Mediehus forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4

Det er tilladt at linke til artikler på ing.dk, Version2, Radar eller nicher, når disse angives som kilde.


Brugerbetingelser

Med en brugerkonto får du adgang til en række tjenester hos Teknologiens Mediehus. Disse brugervilkår beskriver i store træk dit ansvar og Teknologiens Mediehus’ mulighed for at benytte det indhold, du bidrager med. Med indhold mener vi tekst, billeder, lyd, video eller andet indhold, som du uploader til ing.dk, Version2, Radar, Techjob og pro.ing.dk.

Teknologiens Mediehus’ behandling af dine personoplysninger kan du læse om i vores retningslinjer for behandling af personoplysninger under vores persondatapolitik.

Din brugerkonto

Når du opretter en brugerkonto på ing.dk, Version2, Radar, Techjob og pro.ing.dk, accepterer du disse brugerbetingelser. Det er ikke muligt at oprette en brugerkonto, hvis du ikke ønsker at acceptere brugerbetingelserne.

Kontakt

Du accepterer Teknologiens Mediehus’ brugerbetingelser og persondatapolitik. Du accepterer derudover følgende kontaktbetingelser: Teknologiens Mediehus må lejlighedsvis kontakte dig om arrangementer, konkurrencer, analyser, nyheder, job, undersøgelser og tilbud via e-mail. I e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forekomme markedsføring fra samarbejdspartnere. 

Du kan til enhver tid indstille dine kontaktpræferencer, under menupunktet ‘Tilladelser & Services’ på din ING/Profil.

Benyt dit fulde, korrekte navn

Du skal benytte dit fulde, korrekte navn, når du opretter en brugerkonto. Har vi mistanke om, at du bruger et andet navn, beder vi dig dokumentere dit navn. Ved manglende dokumentation lukker vi din brugerkonto. Du må ikke afgive nogen form for oplysninger om andre end dig selv.

Benyt en fungerende e-mailadresse

Du skal benytte en fungerende e-mailadresse, når du opretter en brugerkonto. Vi sender herefter en bekræftelsesmail med et link, du skal klikke på for at bekræfte e-mailadressen. Du har ansvar for, at e-mailadressen også virker efter oprettelsen af din brugerkonto. Hvis den ikke virker, kan det føre til, at vi lukker din brugerkonto. Det er ikke tilladt at bruge midlertidige mailsystemer, der sletter konti automatisk. Du vil løbende modtage mails på denne e-mailadresse – eksempelvis i forbindelse med, at du har glemt din adgangskode, hvis du vælger at overvåge indhold og kommentartråden, eller hvis vi lancerer nye funktioner.

Vi forbeholder os ret til at lukke eller spærre din konto, hvis reglerne ikke efterleves.

Du kan lukke din brugerkonto - men dit indhold vil fortsat være synligt

Du kan bede om at få din brugerprofil lukket ved at skrive til privacy@ing.dk. Det indhold, du har bidraget med, vil dog fortsat være synligt med dit navn som forfatter. Dette gør vi for at sikre sammenhæng og mening i blandt andet de debatter, du har deltaget i.

Din brugerkonto er personlig og må ikke deles med andre 

En brugerkonto er din personlige adgang til Teknologiens Mediehus’ medier og er knyttet til dit navn. Du må derfor ikke dele dit login med andre. En overtrædelse kan føre til, at vi lukker din brugerkonto.

Data og adfærd

Når du er logget ind på Ingeniøren, Version2, Radar eller Techjob gemmer vi data om din adfærd. Data fra indloggede brugere benytter vi til at personalisere indhold og tilbud - for eksempel med jobannoncer og med artikler i det personaliserede nyhedsbrev, vi sender ud hver fredag til de brugere der har valgt at modtage det. Under punktet "Tilladelser" på din brugerkonto kan du slå til eller fra, om du ønsker at gøre brug af personaliseringen. Vi viser al adfærdsdata vi indsamler på din "Tidslinje" på din brugerkonto, hvor du kan slette det igen. Vi gør meget ud af at det skal være tydeligt, hvad vi anvender dine data til. 

Dit ansvar

Du har selv ansvar for det indhold, du bidrager med

En brugerkonto giver adgang til at bidrage med indhold på ing.dk, Version2, Radar, Techjob og pro.ing.dk, blandt andet i form af kommentarer, debat og fotos. Du er ansvarlig for, at det indhold, du bidrager med, overholder gældende dansk lovgivning.
Herunder er du bl.a. ansvarlig for, at dine kommentarer ikke indeholder injurier eller krænker andres ophavsret. Alt indhold er som udgangspunkt dækket af ophavsret, så du skal være ophavsmand til det indhold, du bidrager med, eller citere inden for Ophavsretslovens rammer for god citatskik. Såfremt tredjemand dokumenterer, at du har krænket vedkommendes rettigheder eller lignende, vil dine kontaktoplysninger blive videregivet til denne tredjemand. Strafbare forhold vil blive politianmeldt.
Du må ikke uploade pornografisk eller andre former for stødende materiale, herunder materiale med voldeligt indhold. Vi forbeholder os ret til at fjerne ethvert materiale, herunder også af kapacitetsmæssige hensyn m.v.
Du skal overholde alle retningslinjer for kommentarer, debat m.v., og vi forbeholder os ret til at slette din brugerkonto og spærre for adgang til at oprette en ny, hvis du overtræder en regel, som gælder for dig, enten groft eller i gentagelsestilfælde.

Vi modererer som udgangspunkt ikke dit indhold

Teknologiens Mediehus forhåndsgodkender ikke det indhold, du bidrager med. Andre brugere kan anmelde dit indhold, og mediehuset vil herefter tage stilling til, om det overholder brugervilkårene. Du er ansvarlig for at gemme det indhold, du lægger op. Vi påtager os intet ansvar for det indhold, du lægger op, herunder om det slettes, kan genskabes m.v.

Det indhold, du bidrager med

Teknologiens Mediehus kan også bruge dit indhold andre steder

Du bevarer ophavsretten til det indhold, du bidrager med, men giver samtidig Teknologiens Mediehus ret til vederlagsfrit at benytte indholdet. Det indhold, du bidrager med på ing.dk, Version2, Radar, Techjob eller pro.ing.dk, kan således også blive brugt i den trykte udgave af Ingeniøren.

Du må ikke bidrage med jobopslag eller reklame

Du må ikke benytte ing.dk, Version2, Radar, Techjob eller pro.ing.dk til jobopslag eller andet indhold, der har karakter af reklamebudskaber. Ønsker du at benytte ing.dk, Version2, Radar, Techjob eller pro.ing.dk til at ramme brugerne med kommercielle budskaber, kan du kontakte vores salgsafdeling.

Hvis du vil ‘glemmes’

Debatindlæg vil, når de er kombineret med brugerprofiler, udgøre personoplysninger i henhold til både Persondataloven og EU’s nye Persondataforordning.
Da det er muligt at genkende personen ud fra brugerprofilen, vil debatindlægget nemlig få karakter af en personoplysning. Brugere har ret til at gøre indsigelse mod, at deres personoplysninger udgives. Dette gælder også, selvom brugerne selv har offentliggjort oplysninger. Imødekommelse af en sådan indsigelse vil ifølge Persondataloven bero på en konkret vurdering.
Ifølge Datatilsynet har man krav på at få sine brugeroplysninger slettet eller anonymiseret, og et sådant ønske bør ifølge tilsynet imødekommes.
På den baggrund kan brugere af Teknologiens Mediehus’ debatsites i fremtiden gøre indsigelse og hermed få anonymiseret deres brugerprofil. Brugere, der har fået anonymiseret deres profil, vil herefter fremstå som ‘Tidligere bruger’. Indlægget eller indlæggene opretholdes altså som udgangspunkt, men de kan ikke længere henføres til en bestemt bruger eller brugerprofil. Samtlige af den pågældende brugers debatindlæg vil derefter ligge under profilen ‘Tidligere bruger’, da vi ikke har mulighed for at udvælge enkeltstående indlæg til anonymisering. Brugerprofilens adgang til at debattere vil samtidig blive deaktiveret. Debatindlæg som sådan slettes kun undtagelsesvist og kun efter en nøjere vurdering, der fører til den konklusion, at selve indlægget også efter anonymisering af brugerprofilen indeholder personhenførbare oplysninger.

Sørg for også at have en lokal kopi af indhold, du vil bevare

Teknologiens Mediehus forbeholder sig ret til uden grund at fjerne indhold, du bidrager med, og kan ikke garantere, at det bevares. Sørg derfor selv for at have en lokal kopi af indhold, du vil være sikker på at bevare.
Der tages forbehold for ændring af brugervilkårene, og det er de til enhver tid tilgængelige vilkår, der er gældende. Hvis der laves væsentlige ændringer i brugervilkårene, vil vi orientere herom.

Nyhedsbreve

Når du tilmelder dig nyhedsbreve på ing.dk, Version2, Radar, Techjob og pro.ing.dk, accepterer du også at modtage informationsmails fra Teknologiens Mediehus og tilhørende brands, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-koncernen må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud og markedsføring fra samarbejdspartnere m.v. via telefon, sms og e-mail.
Der tages forbehold for ændring af brugervilkårene, og for at de tilgængelige vilkår er gældende. Hvis der laves væsentlige ændringer i brugervilkårene, vil vi orientere herom.


Debatregler

En konstruktiv og saglig debat er værdifuld. Læserne bidrager med viden og holdninger, der bringer artiklerne videre og ofte bruges i journalisternes videre arbejde.
For  at fastholde en debat til glæde for alle kommer her en håndfuld tips:

  • Bidrag med din viden og spørg ind til det, du gerne vil vide mere om eller ønsker uddybet
  • Inden du trykker send: Overvej, om du ville være parat til at sige det samme til et menneske, du står overfor – det skrevne slår lige så hårdt som det sagte
  • Debat er ikke en kamp om at vinde – debatten skal gøre andre læsere klogere – også på hinandens holdninger
  • Sig fra, hvis du selv oplever at blive angrebet, talt dårligt til eller på anden måde føler dine grænser overskredet – eller hvis du oplever det ske for andre. Det gør du ved at trykke på "Anmeld" under de tre prikker i bunden af kommentarfeltet
  • Regulære fejl i artiklen sendes direkte til journalisten ved at klikke på vedkommendes navn – så får vi rettet fejlene hurtigere

Vi læser med på debatterne. Og netop fordi vi anser dine bidrag som værdifulde, modererer vi også derefter. Direkte brud på reglerne medfører, at indlæg slettes. Gentages dette, kan vi vælge at blokere brugerens mulighed for at debattere. Vi sorterer også i indlæg med udgangspunkt i, om det gavner vores samlede indhold og i øvrigt holder sig til emnet.

Så er der en række helt konkrete regler og betingelser

  • Du skal være logget ind for at deltage i debatten
  • For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen
  • Du skal benytte dit fulde, korrekte navn
  • Dit indlæg må ikke viderebringe indhold, der er rettighedsbelagt
  • Dit indlæg må ikke indeholde reklame
  • Debatindlæg følger artiklen, uanset hvilket medie indlægget er skrevet på
  • Du kan ikke få slettet indhold, du har skrevet – heller ikke hvis din brugerprofil bliver lukket

Kontakt community@ing.dk hvis du har spørgsmål.


Etiske regler for mediehusets redaktioner

Uafhængighed

Journalistikken i Teknologiens Mediehus’ medier – Ingeniøren, ing.dk, Version2 Radar og nicherne – er uafhængig af politiske partier, organisationer, økonomiske interesser og enkeltpersoner, og der må ikke kunne rejses tvivl om den redaktionelle uafhængighed. Uafhængigheden er en forudsætning for troværdigheden i alle mediehusets aktiviteter. I forholdet til IDA, Ingeniørforeningen i Danmark, gælder de vilkår, der er nedfældet i samarbejdsaftalen mellem IDA og Teknologiens Mediehus A/S.

Enhver ansat i Teknologiens Mediehus’ redaktioner – fastansatte såvel som fagmedarbejdere – har pligt til at undgå alle former for sammenblanding af journalistiske arbejdsopgaver og privat engagement, uanset om dette er politisk, økonomisk eller idealistisk.

Ingen medarbejder må udnytte sin stilling hos Teknologiens Mediehus til at opnå private fordele.

Politisk uafhængighed

Teknologiens Mediehus accepterer, at redaktionelle medarbejdere engagerer sig i politiske partier, interesseorganisationer, netværk og generel samfundsdebat. Det kan give viden og forståelse for aktuelle tendenser i samfundet. Men kravet om, at Teknologiens Mediehus’ journalistik skal være uafhængig og troværdig, kan medføre en begrænsning af medarbejdernes arbejdsområder, idet en medarbejder ikke i Ingeniøren, på ing.dk, Version2, Radar og nicherne kan dække områder, hvor han/hun selv er aktiv politisk organiseret eller medlem af en interesseorganisation.

Medarbejderne har pligt til at orientere chefredaktøren om ethvert engagement, herunder politiske og andre tillidserhverv, der kunne tænkes at skabe tvivl om habiliteten.

Økonomisk uafhængighed

Medarbejderne må ikke have økonomiske interesser, der kan skabe tvivl om reportagens uafhængighed. Hverken medarbejderen eller nærtstående familiemedlemmer (ægtefælle og børn) må være medejer af en virksomhed, der ligger inden for medarbejderens stofområde. Dette indskærpes især over for medarbejdere, der skriver artikler, som er egnede til at påvirke de finansielle markeder eller virksomheders markedsforhold i øvrigt. Pensions- eller anden opsparing i generelle ordninger og aktiepuljer er naturligvis accepteret, men hvis opsparingen sker via aktier i enkeltstående virksomheder, så bør chefredaktøren være orienteret, såfremt der kan opstå den mindste tvivl om medarbejderens habilitet.

Hvordan forholder vi os til AI

Som andre virksomheder på tværs af brancher har vi i Teknologiens Mediehus over de sidste måneder samlet viden og tanker omkring, hvad AI og især generativ AI betyder for os og vores virke.

Vinklerne er uendelige: Fra spørgsmål om hvorvidt fokus fra techgiganternes side på de potentielle eksistentielle trusler på sigt fra AI i virkeligheden er et røgslør for at undgå fokus på trivielle problematikker som ophavsret til lige så relevante spørgsmål om, hvorvidt AI sluppet løs i verden i realiteten vil gøre os dummere, efterhånden som tjenesterne måtte begynde at lære på sig selv og dermed forstærkes af de - beviseligt - misvisende svar, der vælter ud af de store sprogmodeller.

Som mediehus er det spørgsmål, vi oftest bliver mødt med, om AI gør journalister og traditionelle medier overflødige, fordi det er muligt hurtigt at generere simple nyhedsartikler om f.eks. regnskaber eller sportsresultater.

Her er svaret enkelt. Den publicistiske opgave har aldrig været vigtigere end i en tid, hvor vores samfund netop på ryggen af AI står over for en flodbølge af mis- og desinformation. At der så kan være værktøjer, der, når forsvarligheden er sikret, kan assistere i givne opgaver ændrer ikke på det forhold.

Eller som vores kolleger på techmagasinet Wired så fint har formuleret det:

»AI-software kan ikke ringe til kilder og tale informationer med dem, men der kan godt lave semi-gode transskriptioner af disse samtaler, og AI kan også koge hundredvis af sider af samme transskriptioner ned til et referat.«

For os, der ligesom Wired først og fremmest skriver om teknologi, er det givet, at vi er meget optaget af udviklingen. Vi er - og har længe været - i fuld gang med at undersøge både hvilke værktøjer, der er til rådighed, hvilke problemstillinger, de stiller os overfor og ikke mindst hvilke udfordringer, de byder vores samfund.

For nu må vi konstatere, at det ikke er forsvarligt at bruge de store sprogmodeller i udarbejdelsen af journalistisk indhold forstået som den brødtekst, du som læser f.eks. sidder med nu. Dertil lukkes der alt for meget selvopfundet vrøvl og såkaldt alternative fakta ud.

Og selv i de tilfælde hvor vi måtte have brugt AI i forbindelse med researchprocessen til transskription eller lignende, vil det være anført, at det er sket og hvordan.

Vi forholder os med andre ord på den forsigtige side.

Det gælder også i forhold til, hvordan vi ser på vores rettigheder som medie. Allerede før de store sprogmodeller stjal dagsordenen verden over, var medierne udfordret af den måde, hvorpå techgiganterne anvender det indhold, vi har ophavsretten til. Den udfordring er ikke blevet mindre med AI.

Helt principielt anser vi det for at være et brud på ophavsretten, når techselskaberne træner deres sprogmodeller på ophavsretsbeskyttet materiale. Af samme grund uploader vi heller ikke selv vores tekster til AI, ligesom vi naturligvis aldrig ville bruge personfølsomme data i prompts.

En del af vores research i de kommende måneder vil være at undersøge fremkomsten af AI-modeller, der kan stå inde for rettighederne for træningsmateriale. I de tilfælde, hvor vi i forskellige sammenhæng måtte anvende sprogmodeller, der endnu ikke lever op til disse principper, betyder det ikke, at vi dermed afstår fra vores ophavsret.

Et konkret indsatsområde er for os som for mange andre medier, hvordan vi bedst kan løfte vores opgave med at hjælpe vores brugere med at navigere den hastigt voksende jungle af misinformation. Det første svar her er en opfordring til at tjekke kilden til oplysning og have tillid til etablerede publicistiske medier, der arbejder under strenge regler for kildekritik og faktatjek. Men et stadig mere komplekst medielandskab kan komme til at kalde på redskaber til at gøre det endnu nemmere at validere indhold. Det kunne f.eks. være indførsel af kvalitetsstempler, som vi kender det fra fødevarebranchen. Man kunne forestille sig; »Produceret af mennesker og tilmeldt Pressenævnet«. Hvordan den slags kan komme til udtryk, er mediebranchen både herhjemme og internationalt i fuld gang med at undersøge mulighederne for.

Journalistikkens fineste opgave er at stille gode kritiske spørgsmål til vores samfund, vores magthavere og i vores tilfælde i høj grad også til nye teknologier. Den opgave står uændret.

Teknologiens Mediehus interne retningslinjer om generativ AI pr. 26. august 2024

  1. Generativ AI anvendes aldrig direkte til at generere artikler publiceret på vores platforme
  2. Generativ AI kan anvendes til optimering af indhold i research og bearbejdningsfasen såsom emneord, konkurrentafdækning og rubrikoptimering. Output skal altid kontrolleres af et menneske
  3. Hvis generativ AI er anvendt som i ovenstående tilfælde, skal det altid deklareres tydeligt præcis hvordan og til hvad
  4. Generativ AI kan alene anvendes til øvrigt brugervendt indhold (billeder, mail-tekst m.m.), hvis den anvendte generative AI kan garantere, ikke at være trænet på indhold, der er beskyttet af ophavsret. Også i disse tilfælde skal output fortsat dobbelttjekkes af et menneske
  5. Anvend aldrig følsom data (personhenførbar eller fortrolig information og tal m.m.) til prompts
  6. Brødtekst fra vores indhold må kun lægges ind i prompts (eksempelvis til korrekturlæsning), via vores virksomhedsadgange til generativ AI-services
  7. Hvis du anvender generativ AI i dit arbejde i Teknologiens Mediehus, opfordrer vi til at tage et AI-prompt kursus: Vores nuværende anbefaling er dette (ca. 1 time): https://www.deeplearning.ai/short-courses/chatgpt-prompt-engineering-for-developers/
  8. Kontakt styregruppen for AI-anvendelse i Mediehuset, hvis du er i tvivl
  9. Styregruppen vil løbende undersøge forskellige AI-værktøjer og løsninger

Forretningsbetingelser

Nedenstående bestemmelser er, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt, gældende for alle forretningsmæssige hverv, der vedrører Teknologiens Mediehus A/S.

 Print-reservationer
Annoncemateriale og kundekorrekturer skal være modtaget af mediehuset inden fastsatte ordredeadlines. Dette gælder desuden rettelser efter deadline til allerede afsendt annoncemateriale. Mediehuset er ikke forpligtet til at indrykke annoncen, uanset om bestillingen er modtaget/bekræftet eller ej. Kan en bestilt placering ikke leveres, vil annoncen blive placeret bedst muligt i forhold til det ønskede og faktureres efter ny placering – dog aldrig dyrere end bestilt.

Annullering
Annullering af annoncer skal ske til Teknologiens Mediehus inden ordredeadline. Annoncer, der annulleres efter ordredeadline, vil blive faktureret 100% af annoncens pris.

Fejl & reklamationer
Teknologiens Mediehus påtager sig intet ansvar for fejl i annoncer, som er indrykket i overensstemmelse med annoncørens angivelser. Ved fejl, som annoncøren ikke er ansvarlig for, giver Teknologiens Mediehus reduktion efter skøn af budskabets forringelse – dog højst annoncens pris. Reklamationer skal være Teknologiens Mediehus i hænde senest fem arbejdsdage efter indrykning. Trykkes en annonce flere gange med samme fejl, ydes eventuel godtgørelse kun for den første indrykning. Erstatningskrav for fejlagtig, forsinket eller manglende indrykning eller følger af sådanne fejl kan ikke gøres gældende.

Refundering
Sikkerhedsstillelse: Ved indrykning via DRRB-nomineret reklame/mediebureau ydes 1% godtgørelse af netto-indrykningsprisen.

Online-reservationer
Annoncemateriale skal være modtaget af Teknologiens Mediehus 3 hverdage inden kampagnestart. Kan en bestilt placering ikke leveres, vil annoncen blive placeret bedst muligt i forhold til det ønskede og faktureres efter ny placering – dog aldrig dyrere end bestilt.

 Events & webinarer

Annullering
Annullering af webinarer/event/udstillingssponsorater skal ske senest 14 dage efter bestillingstidspunktet. I tilfælde af at ydelsen bestilles 2 måneder før afviklingstidspunktet, gælder 14 dages fortrydelsesfristen ikke. Bestillinger, der annulleres efter ovenstående afbestillingsfrister, vil blive faktureret 100% af annoncens pris.

Fejl & reklamationer
Reklamationer og klager skal være indgivet til Teknologiens Mediehus senest 5 arbejdsdage efter afholdelse.

Generelle betingelser

Lovgivning
Annoncøren er ansvarlig for, at indrykkede annoncer ikke strider mod gældende love og bestemmelser. Teknologiens Mediehus påtager sig intet ansvar for eventuel indrykning af ulovlige annoncer. Teknologiens Mediehus forbeholder sig endvidere retten til at afvise annoncer, der ikke ønskes optaget.

Forbehold
Henvisning til andre medier, hvor tredjemand kan købe reklameplads, accepteres ikke. Henvisning til egne tryksager accepteres som et underordnet budskab i annoncen. Annoncer, der kan forveksles med redaktionelt stof, skal forsynes med mærkningen ’Annonce’. Til opsætning af annonceteksten må avisens foretrukne typografi ikke benyttes. Vi anbefaler, at annoncen fremsendes til godkendelse.

Jobannoncer defineres som annoncer med en jobbeskrivelse og information omkring karrieremuligheder, hvor der opfordres til direkte handling. Dette gælder også annoncer, hvor tekst og/eller billeder henviser til websider med job, og der opfordres til indirekte handling. Jobannoncer placeres på karrieresiderne, medmindre andet udtrykkeligt aftales.

Ved annonceindrykning beholder Teknologiens Mediehus ophavsretten til det producerede materiale. Kopi af færdigt materiale udleveres dog uden beregning til annoncørens eget brug og ikke til indrykning i andre medier. I forbindelse med salg forbeholder mediehuset sig retten til at beholde personoplysninger såsom e-mail med henblik på at sende relevant information og tilbud til kunder. Det er dog til enhver tid muligt at framelde sig disse e-mails ved at trykke ’afmeld’ i pågældende e-mails.

Teknologiens Mediehus forbeholder sig retten til når som helst og uden varsel at ændre disse forretningsbetingelser. Tvister mellem Teknologiens Mediehus og andre parter, som relaterer sig til forretningsbestemmelserne, vil blive afgjort ved dansk lovgivning. Mediehuset tager desuden forbehold for eventuelle fejl og mangler som eksempelvis prisændringer og tastefejl.


Kilderegler

For at sikre mod misbrug af Teknologiens Mediehus' research og oplysninger gælder følgende standardiserede regler for kilder, der ønsker eller accepterer at se hele artikler eller egne citater/oplysninger gengivet inden offentliggørelse i Teknologiens Mediehuss udgivelser:

  • Artikler og/eller oplysninger fra artikler har status af fortroligt arbejdsmateriale, indtil de er offentliggjort. De må derfor ikke - hverken helt eller delvist - omtales eller videregives til tredjepart.
  • Kilder har adgang til at få rettet faktuelle fejl samt forkerte eller fejlopfattede citater. Derimod har kilder eller interviewpersoner ikke yderligere redigeringsret til Ingeniørens artikler. Artiklernes vinkel, opbygning, valg af øvrige kilder og vægtning af oplysninger kan kilder altså ikke kræve ændret.
  • Et interview mellem en kilde og en journalist er som udgangspunkt til citat, og derfor vil alle udtalelser kunne blive anvendt, medmindre der er en klar aftale om det modsatte ved interviewets begyndelse.
  • Artikler skal betragtes som udkast. De kan også efter et gennemsyn hos kilden blive udsat for yderligere redigering.
  • Teknologiens Mediehus' medier fastsætter en deadline for reaktioner, der gør det muligt for medierne at planlægge redigering og produktion hensigtsmæssigt. Ønsker om ændringer i artikler efter denne deadline kan som udgangspunkt ikke efterkommes.

Klagemuligheder

Det er et afgørende grundlag for Teknologiens Mediehus’ redaktionelle virke, at vores artikler og andet indhold overholder grundlæggende krav til præcision, dokumentation og substans. Trods vores bestræbelser er det umuligt at undgå enhver fejl eller mangel. Det skal vores læsere naturligvis have nem adgang til at klage over. Derfor har vi nedenfor angivet, hvordan du klager over indhold på vores udgivelser.

 Vil du klage over et indlæg i debatten?
Hvis du ønsker at klage over et debatindlæg/en kommentar skrevet af en anden bruger under en artikel eller lignende på Teknologiens Mediehus’ sider, kan du anmelde indlægget til vores community-afdeling via knappen ’Anmeld’, som findes under alle debatindlæg.

 Vil du klage over en artikel, blog, kronik, leder eller lignende?
Er der tale om en faktuel fejl i en artikel, skal du skrive direkte til journalisten ved at klikke på navnet, som står øverst i artiklen markeret med blåt.

Har du en klage over Teknologiens Mediehus’ overordnede journalistiske linje, kan du henvende dig til en af husets ansvarshavende redaktører: redaktionschef Henning Mølsted (hm@ing.dk) eller redaktionschef Henrik Heide (hehe@ing.dk).

Hvis du ønsker at klage over en artikel, et blogindlæg eller andet redigeret indhold til en uvildig instans, kan du kontakte Pressenævnet, som blandt andet kan behandle spørgsmål om, hvorvidt god presseskik er overtrådt.

 Du kan læse Pressenævnets vejledende regler for god presseskik her og nævnets klagevejledning her.


Persondatapolitik

I det følgende kan du læse Teknologiens Mediehus’ politik for behandling af de personoplysninger, du opgiver, når du benytter vores hjemmesider og anvender vores forskellige tjenester.

Teknologiens Mediehus indsamler personoplysninger, når du besøger vores hjemmesider. Både i form af almindeligt tilgængelige oplysninger, og i form af oplysninger du selv giver samtykke til at udlevere. Indsamlingen sker blandt andet i form af cookies.

For at opnå den fulde funktionalitet af ing.dk, Version2, Radar, Techjob og pro.ing.dk vil du blive bedt om at indtaste en række personoplysninger, for eksempel hvis du vælger at oprette din egen profil på de omtalte sider.

De personoplysninger, som Teknologiens Mediehus indsamler, kan for eksempel omfatte dit navn, din e-mailadresse, din firmaadresse, din stillingsbetegnelse og lignende identifikationsoplysninger samt oplysninger om, hvordan du benytter ing.dk, Version2, Radar, Techjob og pro.ing.dk.

Vi opbevarer dine personoplysninger i identificerbar form, så længe du har en aktiv brugerprofil, og anonymiserer dem, når du nedlægger profilen.

Dine personoplysninger kan blive videregivet til IDA-koncernen. Dine personoplysninger vil ikke uden indhentelse af dit samtykke blive gjort til genstand for ekstern videregivelse.

Teknologiens Mediehus hverken benytter eller videregiver dine personoplysninger til markedsføringsmæssige formål, herunder til udsendelse af e-mails med reklameindhold, medmindre du udtrykkeligt har anmodet herom og accepteret dette.

Teknologiens Mediehus vil i særlige tilfælde videregive dine personoplysninger til offentlige myndigheder eller andre, i det omfang dette følger af gældende lovgivning, eller hvis Teknologiens Mediehus bliver pålagt videregivelse af en kompetent domstol.

Teknologiens Mediehus benytter eksterne databehandlere, herunder udbydere af eksempelvis software, hosting, sociale og professionelle medier, backup, sikkerhed og opbevaring. Dine personoplysninger vil i så fald blive overladt til tredjeparter, der er instrueret af Teknologiens Mediehus til at behandle dine personoplysninger på Teknologiens Mediehus’ vegne, og med de metoder Teknologiens Mediehus har fastsat.

Dine personoplysninger kan i visse tilfælde blive overført til andre lande uden for EU/EØS, og lande der ikke har love, som giver en tilsvarende beskyttelse af personoplysninger. I disse tilfælde har vi med udgangspunkt i EUs standardkontraktbestemmelser indgået databehandleraftaler med leverandører uden for EU, det gælder for eksempel Google Tag Manager. Vi er i gang med at implementere et nyt web-analyse værktøj (Matomo), og vil i den forbindelse fjerne Google tag-manager. Google Analytics blev fjernet fra alle sites 30/9 22. Derudover har vi en databehandler i Ukraine, og overførslen hertil sker på baggrund af en EU-kommissionsgodkendt standardmodelkontrakt.

Du kan se kopi af ovenstående på ec.europa.eu.

Vi benytter det svenske mailsystem Rule til at sende alle nyhedsbreve, tilbuds-og survey mails, notifikationsmails, samt transaktionelle mails sendt i forbindelse med brugeroprettelse i vores systemer.

Til rapporterings-og evalueringsformål registrerer vi om du åbner og klikker i de e-mails vi sender dig.

Når du modtager en e-mail fra Teknologiens Mediehus registrerer vores mailsystem Rule en åbning, når de modtager en notifikation fra din e-mailklient om, at e-mailen er blevet åbnet. Rule har indbyggede mekanismer til at udelukke automatiseret adfærd (f.eks. hvis en e-mail åbnes af et system umiddelbart ved modtagelsen og ikke af dig som bruger).

Når du klikker på et link i en e-mail fra Teknologiens Mediehus registrerer Rule et klik, når de modtager en notifikation fra din e-mailklient om, at du har klikket på linket. Også her anvender Rule filtre til at udelukke klik, der stammer fra automatiserede systemer og ikke fra dig som modtager.

Teknologiens Mediehus pålægger alle sine databehandlere at behandle dine personoplysninger fortroligt og at træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med gældende persondataret.

Dine personoplysninger bliver kun opbevaret af Teknologiens Mediehus, så længe det er nødvendigt til opfyldelse af det eller de formål, de er indhentet til.

Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger Teknologiens Mediehus behandler om dig. Du har endvidere ret til at gøre indsigelse mod indsamlingen og mod den videre behandling af dine personlige oplysninger. For at udøve disse rettigheder skal du kontakte Teknologiens Mediehus via privacy@ing.dk.

Vi kan afvise anmodninger, der kræver uforholdsmæssig meget teknisk indgriben - f. eks. at udvikle et nyt system eller ændre en eksisterende praksis væsentligt - som  påvirker beskyttelsen af andres personlige oplysninger, eller noget som ville være ekstremt upraktisk.

Hvis vi kan give adgang til at rette oplysninger, gør vi naturligvis dette gratis, undtagen hvis det kræver en uforholdsmæssig stor indsats. Vi bestræber os på at vedligeholde vores tjenester på en måde, der beskytter oplysninger mod fejlagtig eller skadelig destruktion. Når du sletter oplysninger fra vores tjenester, er det derfor muligt, at vi ikke kan slette tilhørende kopier fra vores arkivservere med det samme, og det er ikke sikkert, at oplysningerne fjernes fra vores sikkerhedskopisystemer. Du har til enhver tid ret til at klage til Datatilsynet.

Cookies

Vi anvender cookies på vores hjemmesider; ing.dk, version2.dk, radar.dk, techjob.dk, og pro.ing.dk. Vi bruger forskellige cookies til forskellige formål:

  • Teknisk funktionalitet, herunder login, så vi kan huske dine præferencer.
  • Trafikmåling, så vi ved, hvor mange der besøger vores hjemmesider, og kan dokumentere dette over for annoncører efter fælles branchestandarder.
  • Annonce-afvikling, så vi kan styre, hvor ofte samme annonce vises til den samme bruger, og registrere, hvor mange der klikker på den.
  • Vi bruger Hubspot til at håndtere alle kunderelationer. Derfor trackes der, hvis en bruger agerer med formularer eller bestillingssider på vores sites.

Visning af indhold fra sociale netværk
Teknologiens Mediehus benytter widgets fra sociale tjenester til at vise indhold fra disse netværk som en del af det redaktionelle indhold, når det er relevant. Disse widgets vil i nogle tilfælde også sætte egne cookies i selve visningen. De sociale netværk vi benytter er: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, SoundCloud, Vimeo og YouTube.

Hvis du ikke ønsker at modtage cookies, kan du slette eller blokere dem. Se vejledning her: http://minecookies.org/cookiehandtering

Udviklingen af teknologien betyder, at ændringer i vores behandling af personoplysninger
kan blive nødvendige. Vi forbeholder os derfor retten til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. I tilfælde af væsentlige ændringer giver vi dig besked i form af en synlig meddelelse på vores hjemmesider.

Dataansvarlig:
Teknologiens Mediehus A/S
Gammel Mønt 3.A
1117 København K
Mail: privacy@ing.dk


Persondata i 'Ingeniørernes Danmarkshistorie'

De fem bind med oplysninger om kandidater fra Polyteknisk Læreanstalt (1829-1929 og 1829-1941), Danmarks tekniske Højskole og Danmarks Ingeniørakademi (1930 til 1971), som her er gjort tilgængelig i digital og søgbar form, rummer udelukkende almindelige personoplysninger, som de pågældende selv har indberettet med henblik på offentliggørelsen. Det samme gælder personoplysningerne i bøgerne 'Danske Teknika og deres Dimittender gennem 50 Aar' (1881-1930) og 'Danske Ingeniører fra Teknika' (1895-1945).

Siden vi etablerede 'Ingeniørernes Danmarkshistorie' ved digitalisering af 10 ingeniørtidsskrifter, udkommet i perioden 1892 til og med 2006 med i alt 325.000 sider, har teknologihistorikere og slægtsforskere efterlyst en digitaliseret udgave af disse historiske opslagsværker. Offentliggørelsen i digital form af disse registre har således stor samfundsinteresse, og sker med både et historisk og videnskabeligt formål, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Genudgivelsen i digital form sker i øvrigt med tilladelse fra Ingeniørforeningen i Danmark, IDA, som i 1995 har overtaget udgiverrettighederne til kandidatfortegnelserne efter Dansk Ingeniørforening og Ingeniør-Sammenslutningen.


Om data og transparens

Teknologiens Mediehus vil gerne være Danmarks mest transparente mediehus. Vi arbejder forretningsmæssigt med data ligesom enhver anden virksomhed, men vi stræber efter at give dig, som en af vores brugere, et let overblik over alle de data du har givet os.

Vi gør meget ud af at det skal være tydeligt, hvad vi bruger data til. Vi arbejder på baggrund af følgende principper:

  • Vores brugere skal kunne se, opdatere og slette alle data, de har givet os
  • Vores brugere skal nemt kunne give og trække samtykke tilbage
  • Det skal være tydeligt hvordan og hvorfor vi bruger data
  • Det skal være tydeligt hvilken værdi vores brugere får ved at dele deres data
  • Vi skal undgå at bede om overflødige data

Vi har skrevet mere om transparens-projektet her og vil rigtig gerne i dialog med dig, hvis du har kommentarer.

Hvad bruger I min data til?

Vi bruger overordnet dine data til bedre at vise dig indhold, som vi tror, du er interesseret i. Dette inkluderer redaktionelt indhold som artikler og debatter og kommercielt indhold som job.

Hvis du er nysgerrig efter hvorfor vi beder om et bestemt stykke data fra dig, kan du læse om det på denne profilside, som regel øverst i hver sektion. Du kan også læse om hvordan vi personaliserer jobs og artikler.

Hvordan sletter jeg min data?

Du kan selv slette alle data på din profil bortset fra dit navn og din e-mail.

Hvis du vil slette din konto helt skal du skrive til os, og så gør vi det for dig. Alle data fra din konto vil blive slettet eller anonymiseret i denne proces, og det er ikke muligt at gendanne din data, når processen er afsluttet.

Det kan tage op til 30 dage at færdiggøre processen, men det tager normalt kun et par dage.

Har du kommentarer eller feedback? Send os en e-mail.


Hvordan vi personaliserer artikler

Vi personaliserer ikke redaktionelt indhold såsom artikler og debat på vores mediesider, dog tilbyder vi et personaliseret nyhedsbrev hvori indholdet er baseret på de interesser du har tilføjet til din profil.

Du kan besøge din Interesse-side for at få en idé om hvilke slags artikler der vil blive vist til dig med personaliseringen. Som du tilføjer, redigerer eller fjerner interesser bliver listen med artikler opdateret.

Interesser tilføjet igennem aktivitet

Når du benytter vores mediesider forsøger vi at regne dine interesser ud. Hvis vi ser et mønster tilføjer vi automatisk redaktionelle emner som interesser til din profil. Dette gør vi sådan:

  • Hvis du har læst 5 eller flere artikler med samme emne indenfor 90 dage
  • Hvis du har kommenteret på 2 eller flere artikler med samme emne indenfor 90 dage

Når et redaktionelt emne er tilføjet som en interesse til din profil kan du se den på din Interesse-side. Du kan se din aktivitet på din Tidslinje.

Vi arbejder løbende på at forbedre personaliseringen, så vi laver justeringer baseret på internt data samt feedback vi får. Denne side bliver opdateret hvis vi ændrer i måden vi personaliserer redaktionelt indhold.


Hvordan vi personaliserer job

Med din tilladelse viser vi dig job fra en liste baseret på data du har tilføjet til din profil. Du kan se listen på din Skills-side. Listen opdateres når du tilføjer, redigerer eller sletter data fra din profil.

Point-systemet

Et jobs placering i din personaliserede liste er beregnet ud fra et simpelt point-system. Eksempelvis hvis et job matcher med din jobtitel blive det tildelt 1 point. Forskelligt matchende data giver et forskelligt antal point.

Når alle job er blevet tildelt point baseret på din brugerprofil er din personlige liste opbygget. Vi tildeler point til job på følgende måde:

  • Hvert job starter med 1 point
  • Hvis et jobs titel matcher din egen jobtitel: +1 point
  • Hvis arbejdspladsen ligger indenfor 50 km af dit postnummer: +1 point
  • Hvis jobbet inkluderer en skill fra din profil: +1 point per skill
  • Hvis jobbet matcher dit ledelsesniveau: +1 point

Hvis ingen job passer til din profil sorterer vi efter nyeste jobopslag først.

Skills tilføjet igennem aktivitet

Når du benytter Techjob forsøger vi at regne dine skills ud. Hvis vi ser et mønster tilføjer vi automatisk jobkategorier som skills til din profil. Dette gør vi sådan:

  • Hvis du besøger 5 eller flere job med samme kategori indenfor 90 dage
  • Hvis du ansøger, viser interesse for eller gemmer 2 eller flere job med samme kategori indenfor 90 dage

Når en kategori er tilføjet som en skill til din profil kan du se den på din Skills-side. Du kan se din aktivitet på din Tidslinje.

Vi arbejder løbende på at forbedre personaliseringen, så vi laver justeringer baseret på internt data samt feedback vi får. Denne side bliver opdateret hvis vi ændrer i måden vi personaliserer job.


Whitepapers, webinarer og eventinvitationer

Disse e-mails er tiltænkt professionelle, der har berøring med teknologi, efteruddannelse og ledelse i deres arbejde, og som ønsker adgang til viden, inspiration og leverandørinformation. Vi tilstræber at sende dig indhold, som matcher med de interesser, du har angivet på din profil. Disse indeholder en kort beskrivelse af et eller flere webinarer og whitepapers samt links til hvor du kan tilgå indhold, som vi præsenterer i e-mailen. Download af whitepapers og tilmelding til webinarer og events kan enten foregå via vores egen vidensbank eller direkte på vores partneres hjemmeside.

Webinarer og whitepapers er typisk enten udarbejdet internt af vores annoncepartnere, af konsultentbureauer, analyseinstituttet, interesseorganisationer eller af Teknologiens Mediehus' eget kommunikationsbureau Tech Relation på vegne af vores annoncepartnere. De whitepapers og webinarer vi sender til dig vil være gratis at downloade, men du vil typisk blive bedt om at udfylde dine baggrunds- og kontaktoplysninger før du kan tilgå de pågældende whitepapers og webinarer. Hvad angår eventinvitationer til seminarer, konferencer, messer og lign. kan der forekomme deltagerbetaling.


Tilgængelighedserklæring

Ingeniøren ønsker at vores websites og mobilapplikationer er tilgængelige for alle. Vi arbejder på at leve op til principperne fastsat i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Denne tilgængelighedserklæring dækker følgende:

  • ing.dk
  • pro.ing.dk
  • version2.dk
  • radar.dk
  • techjob.dk
  • teknologiensmediehus.dk
  • Ingeniørens to mobilapplikationer

Erklæringen opdateres løbende når vi retter eller identificerer nye tilgængelighedsproblemer.

Sidst opdateret: 22 oktober 2025.

Status

Ingeniørens websites og mobilapplikationer er delvist tilgængelige. Vi er opmærksomme på, at ikke alle områder på vores websites og i vores mobilapplikationer er fuldt tilgængelige endnu. Vi arbejder på forbedringer.

Ikke-tilgængeligt indhold

Følgende identificerede tilgængelighedsproblemer arbejder vi aktivt på at løse:

  • Tastaturnavigation: Der mangler tastaturfokusindikator på mange elementer.
  • Tastaturnavigation: Rullemenuer der indeholder job skal navigeres fuldt igennem.
  • Skærmlæser: Hovedmenupunkter med undermenuer, såsom Mere, læses ikke op.
  • Skærmlæser: Søgning i fuldskærmsmenuen bliver først læst op efter bagvedliggende indhold.
  • Skærmlæser: Rullemenuer der indeholder job skal læse alle job op.
  • Skærmlæser: Fejlmeddelelser ved oprettelse af brugerkonto læses ikke op.

Oplever du tilgængelighedsproblemer hos Ingeniøren?
Du kan kontakte os hvis du oplever problemer med tilgængelighed på vores websites eller i vores mobilapplikationer på support@ing.dk. Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger, når du kontakter os.

Politikker er sidst revideret 22. oktober 2025.


Our policies english

Contents
Here you will find a collection of the policies in effect at Teknologiens Mediehus.

  1. About subscriptions
  2. Use of editorial content
  3. Terms of use
  4. Debate guidelines
  5. Ethical rules for the newsroom
  6. Our approach to AI
  7. Business terms and conditions
  8. Source policy
  9. Complaints procedure
  10. Privacy policy
  11. Personal data in 'Ingeniørernes Danmarkshistorie'
  12. Data and transparency
  13. How we personalize articles
  14. How we personalize jobs
  15. Whitepapers, webinars, and event invitations

About subscriptions

What is niche?

Niche (pro.ing.dk) consists of our niche publications aimed at professionals in their respective fields. Niche access requires a subscription. Read about our subscription terms here.

You can read more about Ingeniøren and Teknologiens mediehus here.


Use of editorial content

Teknologiens Mediehus holds the copyright to most of the articles published in the company’s various outlets, including Ingeniøren, ing.dk, Version2, Radar, and the niches.

You are permitted to print a copy for personal use, and under copyright law you may also quote from articles without prior permission from Teknologiens Mediehus. However, quotations may not be used for advertising or similar purposes and must comply with fair citation practices under the Copyright Act, including clear attribution of the relevant Teknologiens Mediehus publication as the source.

Any further reproduction of articles, images, graphics, or other editorial content may only take place with prior agreement from managing editor Søren Rask at srp@ing.dk or by phone at +45 3326 5317. This applies to both reprints on paper and electronic reproduction of articles, e.g., on a website.

Text, graphics, images, audio, and other content on this website are protected under copyright law. Teknologiens Mediehus reserves all rights to the content, including the right to exploit the content for text and data mining purposes, in accordance with Section 11b of the Danish Copyright Act and Article 4 of the DSM Directive.

It is permitted to link to articles on ing.dk, Version2, Radar, or the niches, provided these are clearly cited as the source.


Terms of use

With a user account, you gain access to a range of services provided by Teknologiens Mediehus. These Terms of Use broadly describe your responsibilities and Teknologiens Mediehus’ right to use the content you contribute. By “content,” we mean text, images, audio, video, or any other material that you upload to ing.dk, Version2, Radar, Techjob, and pro.ing.dk.

Information about how Teknologiens Mediehus processes your personal data can be found in our Privacy Policy.

Your user account

When you create a user account on ing.dk, Version2, Radar, Techjob, or pro.ing.dk, you accept these Terms of Use. You cannot create an account if you do not accept them.

Contact

By creating an account, you accept Teknologiens Mediehus’ Terms of Use and Privacy Policy. You also accept the following contact terms: Teknologiens Mediehus may occasionally contact you about events, competitions, surveys, news, jobs, studies, and offers via email. Such emails may also contain marketing from our partners.

You can update your contact preferences at any time under “Permissions & Services” in your ING/Profile settings.

Use your full and correct name

You must use your full, correct name when creating an account. If we suspect that you are using another name, we may require proof of identity. If you fail to provide documentation, your account will be closed. You may not submit information about anyone other than yourself.

Use a valid email address

You must use a valid email address when creating an account. A confirmation email with a verification link will be sent to you. You are responsible for ensuring that the email address continues to work after your account is created. If it stops working, your account may be closed. Temporary email systems that automatically delete accounts are not permitted. You will continue to receive system emails to this address, e.g., password resets, notifications about monitored content or comment threads, or updates about new features.

We reserve the right to suspend or close your account if these rules are not followed.

Account closure

You can request that your profile be closed by writing to privacy@ing.dk. However, content you have contributed will remain visible with your name as author, to preserve continuity in debates and discussions you have participated in.

Personal account only

A user account is personal and linked to your name. You may not share your login with others. Any breach may result in account closure.

Data and behavior

When you are logged in to Ingeniøren, Version2, Radar, or Techjob, we collect data about your behavior. Logged-in user data is used to personalize content and offers—for example, job listings or articles in the personalized newsletter sent out each Friday if you have opted in. In your account under “Permissions”, you can turn personalization on or off. We display all behavioral data collected in your account’s “Timeline” where you can also delete it. We aim to ensure full transparency regarding how your data is used.

Your responsibility

You are responsible for the content you contribute

A user account allows you to contribute content on ing.dk, Version2, Radar, Techjob, and pro.ing.dk, such as comments, debates, or photos. You are responsible for ensuring that your content complies with Danish law, including avoiding defamation or copyright infringement. All content is generally protected by copyright law, so you must either own the rights to your content or quote within the legal framework for fair use. If a third party documents that you have violated their rights, your contact information may be shared with them. Illegal content may be reported to the police. You may not upload pornographic, violent, or otherwise offensive material. Teknologiens Mediehus reserves the right to remove any material, including for capacity reasons. You must follow all guidelines for comments and debate. We reserve the right to delete your account and block further access if you seriously or repeatedly violate these rules.

We do not generally moderate your content

Teknologiens Mediehus does not pre-approve content you contribute. Other users may report your content, after which we will assess whether it complies with these Terms. You are responsible for keeping your own copies of uploaded material. We assume no responsibility for the preservation, recovery, or deletion of your content.

Use of your content

Teknologiens Mediehus may also use your content in other places

You retain copyright to the content you contribute, but you grant Teknologiens Mediehus a royalty-free right to use it. Content you upload to ing.dk, Version2, Radar, Techjob, or pro.ing.dk may also be published in the print edition of Ingeniøren.

No job ads or advertising

You may not use ing.dk, Version2, Radar, Techjob, or pro.ing.dk for job postings or other advertising content. If you wish to reach our users with commercial messages, please contact our sales department.

Right to be forgotten

Debate contributions combined with user profiles are considered personal data under Danish law and the EU GDPR. Since contributions can be linked to a person, they are treated as personal data. Users have the right to object to the publication of their personal data, even if they initially provided it themselves. According to the Danish Data Protection Agency, users are entitled to have their data deleted or anonymized. Therefore, users may request to have their profile anonymized, after which they will appear as “Former User.” Contributions will generally remain but can no longer be attributed to a specific person. All of a user’s contributions will then appear under the “Former User” profile. Debate posts are only deleted in exceptional cases, and only after an individual assessment concludes that anonymization is insufficient.

Keep your own copies

Teknologiens Mediehus reserves the right to remove any user content without reason and cannot guarantee its preservation. Always keep local copies of content you wish to retain. We reserve the right to change these Terms of Use. The latest available version always applies. Significant changes will be announced.

Newsletters

When you sign up for newsletters on ing.dk, Version2, Radar, Techjob, or pro.ing.dk, you also agree to receive informational emails from Teknologiens Mediehus and related brands. You agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may contact you about events, analyses, news, offers, and marketing from partners via phone, SMS, and email. We reserve the right to update these Terms of Use. The latest version always applies. Significant changes will be announced.


Debate guidelines

A constructive and fact-based debate is valuable. Readers contribute knowledge and perspectives that move articles forward and are often used in the journalists’ ongoing work.
To ensure debates remain enjoyable and useful for everyone, here are a few tips:

  • Share your knowledge and ask questions about what you want to know more about or have clarified.
  • Before you press send: Consider whether you would say the same thing to someone face-to-face – written words can hit just as hard as spoken ones.
  • Debate is not about winning – it should help other readers gain insights, including into each other’s viewpoints.
  • Speak up if you feel attacked, treated poorly, or that your boundaries have been crossed – or if you see this happening to others. You can do this by clicking Report under the three dots at the bottom of the comment field.
  • If you spot factual errors in an article, send them directly to the journalist by clicking their name – this helps us correct mistakes faster.

We actively follow the debates. And because we consider your contributions valuable, we moderate accordingly. Direct violations of these rules will result in posts being deleted. Repeated violations may lead us to block a user’s ability to participate. We also filter contributions based on whether they add value to our overall content and whether they stay on topic.

Specific rules and conditions

  • You must be logged in to participate in the debate.
  • To join a debate, you need a profile with access to the article.
  • You must use your full, correct name.
  • Your post must not reproduce copyrighted content.
  • Your post must not contain advertising.
  • Debate contributions follow the article, regardless of which platform they were posted on.
  • You cannot have your posts deleted – even if your user profile is closed.

For questions, please contact community@ing.dk.


Ethical rules for the newsroom

Independence

Journalism produced by the media under Teknologiens Mediehus – Ingeniøren, ing.dk, Version2, Radar, and the nices – is independent of political parties, organizations, financial interests, and individuals. There must be no doubt about the editorial independence of our work. Independence is a prerequisite for credibility in all of the company’s activities. Regarding IDA, the Danish Society of Engineers, the terms set out in the cooperation agreement between IDA and Teknologiens Mediehus A/S apply.

All employees of the newsrooms at Teknologiens Mediehus – both permanent staff and freelance contributors – are obliged to avoid any mixing of journalistic duties with private engagements, whether political, economic, or ideological.

No employee may exploit their position at Teknologiens Mediehus for personal gain.

Political Independence

Teknologiens Mediehus recognizes that editorial employees may engage in political parties, interest groups, networks, and public debate. Such involvement can provide knowledge and understanding of current societal trends. However, the requirement that Teknologiens Mediehus’ journalism remain independent and credible may limit an employee’s areas of coverage. Specifically, employees cannot cover subject areas in Ingeniøren, ing.dk, Version2, Radar, or niches where they are themselves politically active or members of an interest organization.

Employees are obliged to inform the Editor-in-Chief of any such engagements, including political activities or other positions of trust, that could potentially create doubt about their impartiality.

Economic Independence

Employees may not hold financial interests that could cast doubt on the independence of their reporting. Neither employees nor close family members (spouses or children) may own shares in companies that fall within the employee’s reporting beat. This is especially emphasized for employees writing articles that could influence financial markets or companies’ competitive conditions. General pension or savings schemes and diversified equity funds are, of course, accepted. However, if savings are made through shares in individual companies, the Editor-in-Chief should be informed if there is any risk of doubt regarding the employee’s impartiality.


Our approach to AI

Like many companies across industries, Teknologiens Mediehus has in recent months been gathering knowledge and reflections on what AI – and particularly generative AI – means for our work.

The perspectives are endless: from questions about whether big tech’s focus on hypothetical existential threats from AI serves as a smokescreen to deflect attention from more immediate issues such as copyright, to equally relevant concerns about whether widespread use of AI could in fact make us less informed, as systems begin to “learn” from their own flawed outputs and reinforce the already documented inaccuracies of large language models.

As a media company, the most common question we encounter is whether AI will make journalists and traditional media redundant, since it can quickly generate simple news items such as financial reports or sports results.

Here, our answer is clear. The role of independent journalism has never been more important than in a time when societies face a tidal wave of misinformation and disinformation, amplified by AI. That there may be tools which, when used responsibly, can assist in certain tasks does not change this fact.

Or, as our colleagues at Wired aptly put it:

“AI software cannot call sources and talk to them, but it can make semi-decent transcriptions of those conversations, and it can also boil down hundreds of pages of those transcripts into a summary.”

For us, as a media company that primarily covers technology, it is obvious that we are deeply engaged with these developments. We are actively exploring which tools are available, the challenges they present, and, not least, the implications for society at large.

At present, we conclude that it is not responsible to use large language models for the production of journalistic content – such as the text you are reading now. These models still produce too much invented nonsense and so-called alternative facts.

Even in cases where AI has been used in the research process – for example, in transcription – we will always disclose that it has been applied, and in what way.

In other words, we are taking a cautious approach.

This also applies to how we regard our rights as a publisher. Long before large language models dominated the global agenda, media companies were challenged by the way tech giants use content we hold the copyright to. That challenge has only grown with AI.

We fundamentally regard it as a breach of copyright when tech companies train their models on copyrighted material. For the same reason, we do not upload our texts into AI systems, and we would never include sensitive personal data in prompts.

In the coming months, part of our research will focus on the development of AI models that can provide proper guarantees regarding the rights of training material. Where we may, in certain contexts, make use of models that do not yet meet these principles, this does not mean that we waive our copyright.

A specific priority for us – as for many other media companies – is how we can best help our users navigate the rapidly growing jungle of misinformation. The first answer here is a call to check the source of information and trust established, regulated publishers that work under strict rules of source criticism and fact-checking. But an increasingly complex media landscape may require additional tools to make content validation even easier. One could imagine introducing quality labels similar to those in the food industry – for example: “Produced by humans and registered with the Press Council.” How such mechanisms might be implemented is currently under discussion across the media industry, both in Denmark and internationally.

The core mission of journalism is to ask sharp, critical questions of our society, our authorities, and – in our case – new technologies. That mission remains unchanged.

Teknologiens Mediehus Internal Guidelines on Generative AI (as of 26 August 2024)

  1. Generative AI is never used directly to produce articles published on our platforms.
  2. Generative AI may be used to assist in research and editorial processes such as keyword generation, competitor analysis, and headline optimization. Output must always be checked by a human.
  3. If generative AI has been used in such cases, this must always be clearly disclosed, including how and for what purpose.
  4. Generative AI may only be used for other user-facing content (e.g. images, email text, etc.) if the system used can guarantee that it is not trained on copyrighted material. Even then, all output must still be double-checked by a human.
  5. Sensitive data (personally identifiable, confidential, or numerical data) must never be entered into prompts.
  6. Article text may only be entered into prompts (e.g. for proofreading) via our corporate access to approved generative AI services.
  7. Employees using generative AI in their work are encouraged to complete an AI prompt training course. Our current recommendation is this one (approx. 1 hour): https://www.deeplearning.ai/short-courses/chatgpt-prompt-engineering-for-developers/
  8. Contact the AI Steering Group if in doubt about AI use.
  9. The AI Steering Group will continuously evaluate different AI tools and solutions.

Business terms and conditions

The following provisions apply to all business activities related to Teknologiens Mediehus A/S, unless otherwise expressly agreed.

Print Reservations
Advertising material and client proofs must be received by Teknologiens Mediehus before the specified order deadlines. This also applies to corrections submitted after the deadline for already delivered material. Teknologiens Mediehus is not obligated to publish an advertisement, regardless of whether the order has been received/confirmed. If a requested placement cannot be delivered, the advertisement will be placed as close as possible to the desired location and invoiced according to the new placement – but never at a higher rate than originally ordered.

Cancellations
Cancellations must be received before the order deadline. Advertisements cancelled after the deadline will be invoiced at 100% of the agreed price.

Errors & Complaints
Teknologiens Mediehus accepts no liability for errors in advertisements published in accordance with the advertiser’s instructions. In cases of errors not attributable to the advertiser, Teknologiens Mediehus may, at its discretion, grant a reduction proportionate to the impairment of the message – but never more than the price of the advertisement. Complaints must be submitted within five (5) business days after publication. If an advertisement is printed multiple times with the same error, any compensation applies only to the first insertion. Claims for damages for incorrect, delayed, or missing publication – or for consequences thereof – cannot be made.

Refunds
Security provision: For insertions via DRRB-nominated advertising/media agencies, a 1% rebate of the net insertion price will be granted.

Online Reservations
Advertising material must be received at least three (3) business days before campaign start. If a requested placement cannot be delivered, the advertisement will be placed as close as possible to the desired location and invoiced accordingly – but never at a higher rate than originally ordered.

Events & Webinars

Cancellations
Cancellations of webinars, events, or exhibition sponsorships must be made no later than 14 days after the order date. If the service is ordered less than two months prior to the event, the 14-day cancellation right does not apply. Orders cancelled after these deadlines will be invoiced at 100% of the agreed price.

Errors & Complaints
Complaints must be submitted within five (5) business days after the event has taken place.

General Terms

Legislation
The advertiser is responsible for ensuring that published advertisements do not conflict with applicable laws and regulations. Teknologiens Mediehus accepts no responsibility for the possible publication of illegal advertisements. Teknologiens Mediehus further reserves the right to reject advertisements that are not desired for publication.

Reservations
References to other media, where third parties can purchase advertising space, are not accepted. References to the advertiser’s own printed materials are accepted as a subordinate message in the advertisement. Advertisements that may be confused with editorial content must be marked with the label ‘Advertisement’. For the layout of the advertisement text, the newspaper’s preferred typeface may not be used. We recommend that the advertisement is submitted for approval.

Job advertisements are defined as advertisements with a job description and information about career opportunities, where direct action is encouraged. This also applies to advertisements where text and/or images refer to websites with jobs, and indirect action is encouraged. Job advertisements are placed on the career pages, unless otherwise expressly agreed.

Upon advertisement placement, Teknologiens Mediehus retains the copyright to the produced material. However, a copy of the finished material will be provided free of charge for the advertiser’s own use, and not for placement in other media. In connection with sales, Teknologiens Mediehus reserves the right to retain personal data such as email addresses for the purpose of sending relevant information and offers to customers. It is, however, always possible to unsubscribe from these emails by clicking ‘unsubscribe’ in the respective emails.

Teknologiens Mediehus reserves the right to change these business terms at any time and without notice. Disputes between Teknologiens Mediehus and other parties relating to the business terms will be settled under Danish law. The media company also reserves the right for potential errors and omissions such as price changes and typing errors.


Source policy

To prevent misuse of Teknologiens Mediehus’ research and information, the following standardized rules apply to sources who wish or agree to see entire articles or their own quotes/information reproduced before publication in Teknologiens Mediehus’ publications:

  • Articles and/or information from articles have the status of confidential working material until they are published. They must therefore not – in whole or in part – be mentioned or passed on to third parties.
  • Sources have the right to have factual errors as well as incorrect or misunderstood quotes corrected. However, sources or interviewees have no further editing rights in Ingeniøren’s articles. The article’s angle, structure, choice of other sources, and weighting of information cannot be demanded changed by sources.
  • An interview between a source and a journalist is, as a rule, on the record, and therefore all statements may be used unless there is a clear agreement to the contrary at the beginning of the interview.
  • Articles should be regarded as drafts. Even after review by the source, they may be subject to further editing.
  • Teknologiens Mediehus’ media set a deadline for responses, making it possible for the media to plan editing and production appropriately. Requests for changes after this deadline cannot generally be accommodated.

Complaints procedure

It is a fundamental basis for the editorial work of Teknologiens Mediehus that our articles and other content meet essential requirements of accuracy, documentation, and substance. Despite our efforts, it is impossible to avoid all errors or omissions. Our readers must naturally have easy access to file complaints. Below you will find how to submit a complaint about content in our publications.

Do you want to complain about a debate post?
If you wish to complain about a debate post/comment written by another user under an article or similar content on Teknologiens Mediehus’ platforms, you can report the post to our community department via the Report button, which is located under all debate posts.

Do you want to complain about an article, blog, column, editorial, or similar?
If it concerns a factual error in an article, you should write directly to the journalist by clicking on the name shown at the top of the article in blue.

If you have a complaint about Teknologiens Mediehus’ overall editorial line, you can contact one of the editors-in-chief: Managing Editor Henning Mølsted (hm@ing.dk) or Managing Editor Henrik Heide (hehe@ing.dk)

If you wish to complain about an article, blog post, or other edited content to an independent authority, you can contact the Danish Press Council (Pressenævnet), which can, among other things, handle questions about whether good press practice has been violated.

You can read the Press Council’s guiding rules on good press practice here and the Council’s complaints guidance here.


Privacy policy

In the following, you can read Teknologiens Mediehus’ policy for the processing of the personal data you provide when you use our websites and various services.

Teknologiens Mediehus collects personal data when you visit our websites. Both in the form of publicly available information and in the form of information you yourself consent to provide. The collection takes place, among other things, through cookies.

To achieve the full functionality of ing.dk, Version2, Radar, Techjob and pro.ing.dk you will be asked to enter a number of personal details, for example if you choose to create your own profile on the mentioned sites.

The personal data collected by Teknologiens Mediehus may, for example, include your name, your email address, your company address, your job title and similar identification information, as well as information about how you use ing.dk, Version2, Radar, Techjob and pro.ing.dk.

We store your personal data in identifiable form as long as you have an active user profile, and anonymize it when you close the profile.

Your personal data may be disclosed to the IDA Group. Your personal data will not be subject to external disclosure without your consent.

Teknologiens Mediehus neither uses nor discloses your personal data for marketing purposes, including the sending of emails with advertising content, unless you have expressly requested and accepted this.

Teknologiens Mediehus will, in special cases, disclose your personal data to public authorities or others, to the extent required by applicable law, or if Teknologiens Mediehus is ordered to disclose by a competent court.

Teknologiens Mediehus uses external data processors, including providers of e.g. software, hosting, social and professional media, backup, security, and storage. In such cases, your personal data will be entrusted to third parties instructed by Teknologiens Mediehus to process your personal data on behalf of Teknologiens Mediehus and according to the methods determined by Teknologiens Mediehus.

Your personal data may in certain cases be transferred to other countries outside the EU/EEA, and to countries that do not have laws that provide an equivalent level of data protection. In such cases, based on the EU standard contractual clauses, we have entered into data processing agreements with suppliers outside the EU, for example Google Tag Manager. We are in the process of implementing a new web analytics tool (Matomo) and will in that connection remove Google Tag Manager. Google Analytics was removed from all sites on 30/9/22. In addition, we have a data processor in Ukraine, and the transfer here takes place on the basis of an EU Commission-approved standard model contract.

You can view a copy of the above on ec.europa.eu.

We use the Swedish email system Rule to send all newsletters, promotional and survey emails, notification emails, as well as transactional emails sent in connection with user registration in our systems.

For reporting and evaluation purposes, we record whether you open and click on the emails we send you.

When you receive an email from Teknologiens Mediehus, our email system Rule registers an opening when it receives a notification from your email client that the email has been opened. Rule has built-in mechanisms to exclude automated behavior (e.g., if an email is opened by a system immediately upon receipt and not by you as the user).

When you click on a link in an email from Teknologiens Mediehus, Rule registers a click when it receives a notification from your email client that you have clicked on the link. Here too, Rule uses filters to exclude clicks originating from automated systems and not from you as the recipient.

Teknologiens Mediehus requires all its data processors to treat your personal data confidentially and to take the necessary technical and organizational security measures to prevent the data from being accidentally or illegally destroyed, lost, or impaired, or from being disclosed to unauthorized persons, misused, or otherwise processed in violation of applicable data protection law.

Your personal data will only be stored by Teknologiens Mediehus as long as necessary to fulfill the purpose(s) for which it was collected.

You have the right to access the personal data Teknologiens Mediehus processes about you. You also have the right to object to the collection and further processing of your personal data. To exercise these rights, you must contact Teknologiens Mediehus via privacy@ing.dk

We may refuse requests that require disproportionate technical intervention – e.g. to develop a new system or significantly change an existing practice – that would affect the protection of other people’s personal data, or something that would be extremely impractical.

If we can provide access to correct information, we will of course do so free of charge, except where it requires a disproportionate effort. We strive to maintain our services in a way that protects data from erroneous or harmful destruction. Therefore, when you delete data from our services, it may not be possible for us to immediately delete associated copies from our archive servers, and the data may not be removed from our backup systems. You always have the right to complain to the Danish Data Protection Agency (Datatilsynet).

Cookies

We use cookies on our websites: ing.dk, version2.dk, radar.dk, techjob.dk, and pro.ing.dk. We use different cookies for different purposes:

  • Technical functionality, including login, so we can remember your preferences.
  • Traffic measurement, so we know how many people visit our websites, and can document this to advertisers according to common industry standards.
  • Advertising management, so we can control how often the same advertisement is shown to the same user, and register how many people click on it.
  • We use Hubspot to manage all customer relationships. Therefore, tracking occurs if a user interacts with forms or order pages on our sites.
  • Display of content from social networks. Teknologiens Mediehus uses widgets from social services to display content from these networks as part of editorial content, where relevant. These widgets will in some cases also set their own cookies in the display. The social networks we use are: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, SoundCloud, Vimeo, and YouTube.

If you do not wish to receive cookies, you can delete or block them. See guidance here: http://minecookies.org/cookiehandtering

The development of technology means that changes in our processing of personal data may become necessary. We therefore reserve the right to update and amend these guidelines for the processing of personal data. In the event of significant changes, we will notify you by means of a visible notice on our websites.

Data Controller:
Teknologiens Mediehus A/S
Gammel Mønt 3.A
1117 Copenhagen K
Email: privacy@ing.dk 


Personal data in 'Ingeniørernes Danmarkshistorie'

The five volumes containing information about graduates from the Polytechnic College (Polyteknisk Læreanstalt, 1829–1929 and 1829–1941), the Technical University of Denmark (Danmarks Tekniske Højskole), and the Danish Engineering Academy (Danmarks Ingeniørakademi, 1930–1971), which are here made available in digital and searchable form, contain exclusively ordinary personal data that the individuals themselves reported for the purpose of publication. The same applies to the personal data in the books Danske Teknika og deres Dimittender gennem 50 Aar (1881–1930) and Danske Ingeniører fra Teknika (1895–1945).

Since we established “Ingeniørernes Danmarkshistorie” through the digitization of 10 engineering journals published between 1892 and 2006, comprising a total of 325,000 pages, technology historians and genealogists have requested a digitized edition of these historical reference works. Publication in digital form of these registers is therefore of significant public interest and is carried out with both a historical and scientific purpose, in accordance with Article 6, Section 1(e) of the GDPR.

The republication in digital form furthermore takes place with permission from the Danish Society of Engineers (Ingeniørforeningen i Danmark, IDA), which in 1995 assumed the publishing rights to the graduate registers from the Danish Engineering Association (Dansk Ingeniørforening) and the Engineers’ Union (Ingeniør-Sammenslutningen).


Data and transparency

Teknologiens Mediehus aims to be Denmark’s most transparent media company. We work with data as any other business does, but we strive to give you, as one of our users, an easy overview of all the data you have given us.

We make a strong effort to be clear about what we use data for. We work on the basis of the following principles:

  • Our users must be able to view, update, and delete all data they have given us.
  • Our users must be able to easily give and withdraw consent.
  • It must be clear how and why we use data.
  • It must be clear what value our users receive by sharing their data.
  • We must avoid asking for unnecessary data.

If you have comments please contact us on websupport@ing.dk.

What do you use my data for?

Overall, we use your data to better show you content that we believe you are interested in. This includes editorial content such as articles and debates, and commercial content such as jobs.

If you are curious about why we ask you for a specific piece of data, you can read about it on this profile page, usually at the top of each section. You can also read about how we personalize jobs and articles.

How do I delete my data?

You can delete all data on your profile yourself except for your name and email.

If you want to delete your account entirely, you must write to us and we will do it for you. All data from your account will be deleted or anonymized in this process, and it is not possible to restore your data once the process is complete.

The process can take up to 30 days to complete, but it usually only takes a few days.

Do you have comments or feedback? Send us an email.


How we personalize articles

We do not personalize editorial content such as articles and debates on our media sites; however, we do offer a personalized newsletter in which the content is based on the interests you have added to your profile.

You can visit your Interests page to get an idea of which types of articles will be shown to you with personalization. As you add, edit, or remove interests, the list of articles is updated.

Interests Added Through Activity

When you use our media sites, we try to infer your interests. If we see a pattern, we automatically add editorial topics as interests to your profile. We do this as follows:

  • If you have read 5 or more articles on the same topic within 90 days
  • If you have commented on 2 or more articles on the same topic within 90 days

When an editorial topic has been added as an interest to your profile, you can see it on your Interests page. You can view your activity on your Timeline.

We are continuously working to improve personalization, making adjustments based on internal data as well as user feedback. This page will be updated if we change the way we personalize editorial content.


How we personalize jobs

With your permission, we show you jobs from a list based on the data you have added to your profile. You can see the list on your Skills page. The list updates when you add, edit, or delete data from your profile.

The Point System

A job’s placement in your personalized list is calculated using a simple point system. For example, if a job matches your job title, it is given 1 point. Different matching data gives different point values.

When all jobs have been assigned points based on your user profile, your personal list is created. We assign points as follows:

  • Every job starts with 1 point
  • If a job title matches your own job title: +1 point
  • If the workplace is within 50 km of your postal code: +1 point
  • If the job includes a skill from your profile: +1 point per skill
  • If the job matches your management level: +1 point

If no jobs match your profile, we sort by the most recent postings first.

Skills Added Through Activity

When you use Techjob, we try to infer your skills. If we see a pattern, we automatically add job categories as skills to your profile. We do this as follows:

  • If you visit 5 or more jobs in the same category within 90 days
  • If you apply for, show interest in, or save 2 or more jobs in the same category within 90 days

When a category has been added as a skill to your profile, you can see it on your Skills page. You can view your activity on your Timeline.

We are continuously working to improve personalization, making adjustments based on internal data as well as user feedback. This page will be updated if we change the way we personalize jobs.


Whitepapers, webinars, and event invitations

These emails are intended for professionals who work with technology, continuing education, and management in their jobs, and who want access to knowledge, inspiration, and supplier information. We aim to send you content that matches the interests you have specified in your profile. These emails contain a short description of one or more webinars and whitepapers, as well as links to where you can access the content presented in the email. Downloading whitepapers and registering for webinars and events may take place via our own knowledge bank or directly on our partners’ websites.

Webinars and whitepapers are typically produced internally by our advertising partners, by consulting firms, research institutes, interest organizations, or by Teknologiens Mediehus’ own communications agency, Tech Relation, on behalf of our advertising partners. The whitepapers and webinars we send to you will be free to download, but you will typically be asked to provide your background and contact information before gaining access to the given whitepapers and webinars. As for event invitations to seminars, conferences, fairs, etc., participation fees may apply.


Accessibility statement

Ingeniøren wants our websites and mobile applications to be accessible to everyone. We are working to comply with the principles set out in the Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. This accessibility statement covers the following:

  • ing.dk
  • pro.ing.dk
  • version2.dk
  • radar.dk
  • techjob.dk
  • teknologiensmediehus.dk
  • Ingeniørens two mobile applications

The statement is updated regularly when we correct or identify new accessibility issues.

Last updated: October 22, 2025.

Status

Ingeniøren's websites and mobile applications are partially accessible. We are aware that not all areas of our websites and mobile applications are fully accessible yet. We are working on improvements.

Non-accessible content

We are actively working to resolve the following identified accessibility issues:

  • Keyboard navigation: Many elements lack keyboard focus indicators.
  • Keyboard navigation: sections containing jobs must be navigated through in full.
  • Screen reader: Main menu items with submenus, such as More, are not read aloud.
  • Screen reader: Searches in the full-screen menu are only read aloud after the underlying content.
  • Screen reader: sections containing jobs must read aloud all jobs.
  • Screen reader: Error messages when creating a user account are not read aloud.

Are you experiencing accessibility issues with Ingeniøren?
You can contact us if you experience accessibility issues on our websites or in our mobile applications at support@ing.dk. You should not provide confidential or sensitive personal information when contacting us.


Policies last revised: October 22, 2025